Models of text mining to measure improvements to doctoral courses suggested by “STELLA” phd survey respondents
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1973-2201/4500Keywords:
textual analysis, automatic classification, multi-class categorisation, TF IDF, assessment of the learning experienceAbstract
We present Text Mining models to thematically categorise and measure the suggestions of PhD holders on improving PhD programmes in the STELLA survey (Statistiche in TEma di Laureati e LAvoro). The coded responses questionnaire, designed to evaluate the employment opportunities of students and assess their learning experience, included open-ended questions on how to improve PhD programmes. The Corpus analysed was taken from the data of Italian PhD holders between 2005 and 2009 in eight universities (Bergamo, Brescia, Milano Statale, Milano Bicocca, Pisa, Scuola Superiore Sant’Anna, Palermo and Pavia). The usual methodological approach to text analysis allowed us to categorize open-ended proposals of PhD courses improvements in 8 Italian Universities.References
S. BOLASCO (1999). Analisi Multidimensionale dei dati. Metodi, strategie e criteri di interpretazione. Roma, Carocci (2012, 1^ ed. Studi Superiori).
S. BOLASCO (2005). Statistica testuale e text mining: alcuni paradigmi applicativi. Quaderni di Statistica, no. 7, pp. 17-53.
S. BOLASCO (2010). TaLTaC2.10 Sviluppi, Esperienze ed Elementi essenziali di Analisi automatica dei Testi. LED, Milano.
S. BOLASCO, P. PAVONE (2008). Multi-class categorization based on cluster analysis and TF-IDF. In S. Heiden & B. Pincemin (eds.). JADT2008. Presses Universitaires de Lyon, vol. 1.
S. CAMPOSTRINI AND S. GERZELI (2009). Indagine sulla soddisfazione e sugli sbocchi professionali dei dottori di ricerca dell’Ateneo pavese. http://vulcanostella.cilea.it/fileadmin/Documenti/Executive_Pavia_Campostrini_Gerzeli.pdf. Last access 14/05/2013
M. P. COUPER, W. L. II NICHOLLS (1998). The History and Development of Computer Assisted Survey Information Collection. In M. P. Couper, R. P. Baker, J. Bethlehem, C. Z. F. Clark, J. Martin, W. L. II Nicholls, and J. O'Reilly (Eds.). Computer Assisted Survey Information Collection, New York, Wiley.
G. GHELLINI (2009). Indagine sulle esperienze lavorative dei dottori di ricerca dell'ateneo di Siena. In: E. Vagnoni, V. Ruggero (Eds). La formazione Universitaria. Il terzo ciclo e le scuole di dottorato. Ferrara: UnifePress, pp. 121-137.
G. GHELLINI, L. NERI, A. D'AGOSTINO (2009). Towards a Longitudinal Survey Design for PhD Evaluation. Quaderni di Statistica, no. 11, pp. 127-143.
C. GIROTTI, G.LUZZATTO (2010). Gli esiti occupazionali dei Dottori di ricerca: una indagine a Bologna. In Consorzio Interuniversitario Alma Laurea (a cura di). XI Rapporto sulla condizione occupazionale dei laureati. Occupazione e occupabilità dei laureati. A dieci anni dalla Dichiarazione di Bologna. Il Mulino, Bologna.
ISTAT (2010). L’inserimento professionale dei dottori di ricerca. http://www.istat.it/it/archivio/3903. Last access 14/05/2013
A. LECLERC (1975). L’analyse des correspondances sur juxtaposition de tableaux de contingence. Revue de Statistique Appliquée, no. 23, pp. 5-16.
M .F. ROMANO (2009). Indagine sui Dottori di Ricerca 2005-2007 - il percorso formativo e i suoi esiti occupazionali e sociali. http://vulcanostella.cilea.it/top-menu/indagini-e-ricerche/indagini0/?no_cache=1&tx_drblob_pi1%5BdownloadUid%5D=107. Last access 14/05/2013
M. F. ROMANO (2011). Indagine sui Dottori di Ricerca 2008-2009 - il percorso formativo e i suoi esiti occupazionali e sociali. http://vulcanostella.cilea.it/top-menu/indagini-e-ricerche/indagini0/?no_cache=1&tx_drblob_pi1%5BdownloadUid%5D=187 Last access 14/05/2013
G. SALTON (1989). Automatic Text Processing: The Transformation, Analysis and Retrieval of Information by Computer. Boston, Addison-Wesley.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Statistica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.