The evaluation of University educational processes: a quantile regression approach

Authors

  • Cristina Davino Università degli Studi di Macerata
  • Domenico Vistocco Università degli Studi di Cassino

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1973-2201/3510

Abstract

The paper aims to analyse the internal effectiveness of an university educational process by means of quantile regression. In particular, the goal is to evaluate how the students features affect the outcome of the University careers taking into account that this effect can be different for students with good or bad performances.

References

M. AITKIN, N. LONGFORD, (1986), Statistical Modelling Issues in school Effectiveness Studies, Journal of the Royal Statistical Society, A 149.

Y. BILIAS, S. CHEN, Z. YING, (2000) Simple resampling methods for censored regression quantiles, Journal of Econometrics, 99, 373-386.

B. CHIANDOTTO, (2002), Valutazione dei processi formativi: cosa, come e perché, in M.R. D’Esposito (a cura di) “Atti della Giornata di Studio Valutazione della didattica e dei Servizi nel sistema Università”, Fisciano, 31 maggio 2002.

P. COZZUCOLI, S. INGRASSIA, (2005), Indicatori dinamici di efficienza didattica dei corsi di laurea universitari, in “Atti della Riunione Scientifica Valutazione e Customer Satisfaction per la qualità dei servizi”, Roma, 8-9 Settembre 2005.

B.S. CADE, B.R. NOON (2003), A gentle introduction to quantile regression for ecologists, “Frontiers in Ecology and Environment”, 1(8), pp. 412-420.

CRUI, (2003), Guida alla valutazione dei corsi di studio, CampusOne.

C. DAVINO, (2007), Analisi degli sbocchi occupazionali dei laureati dell’Università di Macerata, Eum (Edizioni Università di Macerata).

C. DAVINO, D. VISTOCCO (2007), La regressione quantile per la valutazione dell’efficacia didattica dei corsi di studio universitari, in Atti della Riunione Scientifica “Valutazione e Customer Satisfaction per la Qualità dei Servizi”, Roma, 12-13 Aprile 2007, Facoltà di Economia, Università degli Studi di Roma Tor Vergata.

E. EIDE, M.H. SHOWALTER (1998), The effect of school quality on student performance: a quantile regression approach, “Economics Letters”, 58, pp. 345-350.

A. GELMAN, J. HILL (2006), Data analysis using regression and multilevel/hierarchical models, Cambridge University Press.

E. GORI, G. VITTADINI (1999), Qualità e valutazione nei servizi di pubblica utilità, Etas, Milano.

E. GORI, M. MONTAGNI (1997), Random effects models for event data-evaluating effectiveness of university through the analysis of students careers, Multilevel Modelling Newsletter, vol. 10, no. 1, ERC, England.

E.R. HANUSHEK, (1986), The Economics of Schooling: Production and Efficiency in the Public Schools, Journal of Economic Literature, 24, pp. 1141-1177.

R. KOENKER, G.W. BASSET (1978), Regression Quantiles, “Econometrica”, 46, pp. 33-50.

R. KOENKER (2005), Quantile Regression, Econometric Society Monographs.

M.E. LOCKHEED, E.R. HANUSHEK (1994), Concepts of Educational Efficiency and Effectiveness, International Encyclopedia of Education, Second Edition.

D. PICCOLO (2004), Un prototipo statistico per la valutazione comparata dell’efficacia didattica dei corsi di studio universitari, Quaderni di Statistica, 6, pp. 159-186.

G. VITTADINI (2004), Linee guida per la valutazione dell’efficienza esterna della didattica mediante il Capitale Umano, in E. A. Cutillo (a cura di) Atti del Workshop “Strategie metodologiche per lo studio della transizione Univ.-Lavoro”, CLEUP.

Downloads

Published

2007-10-01

How to Cite

Davino, C., & Vistocco, D. (2007). The evaluation of University educational processes: a quantile regression approach. Statistica, 67(3), 281–292. https://doi.org/10.6092/issn.1973-2201/3510

Issue

Section

Articles